سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با دانشگاه جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت شاغلین بخشهای مختلف اقتصادی و افزایش مهارت های حرفه ای فارغ التحصیلان مراکز آموزشی که فاقد تجربه اجرایی می باشند تشکیل و نسبت به برگزاری دوره های علمی کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می کند.

این دانشگاه، تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی است که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اداره می شود. هدف دانشگاه علمی کاربردی، فراهم آوردن زمینه مشارکت سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است، به نحوی که دانش آموختگان بتوانند برای فعالیتی که به آنها محول می شود، دانش و مهارت لازم را کسب نمایند.

دانشگاه علمی کاربردی، مسوولیت برنامه ریزی، سازماندهی، پشتیبانی های کارشناسی، عملیاتی، اطلاعات و سیاستگذاری های کلان و نیز نظارت و ارزشیابی مراکز و موسسات علمی کاربردی را بر عهده دارد.

این دانشگاه دارای 31 واحد استانی و نزدیک به 1000 مرکز آموزشی در سطح کشور است و در سه مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به دو روش ترمی و پودمانی با آزمون های مجزا دانشجو می پذیرد. آموزش ها در مراکز آموزشی مورد تأیید انجام شده و واحدهای استانی وظیفه نظارت و هماهنگی این مراکز را بر عهده دارند.

اهداف آموزشهای علمی کاربردی

1- ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه(صنعتی، نظامی و دانشگاهی) و گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور.

2- ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی در جامعه.

-3فراهم سازی زیر بنای مناسب به منظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی.

-4 زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین.
انواع نظام های آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی :
الف- کاردانی فنی

ب- کاردانی حرفه ای

ج- کارشناسی حرفه ای

د- مهندسی فناوری

ه- کارشناسی حرفه ای ارشد

و- مهندسی فناوری ارشد

پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی-کاربردی به سه صورت صورت میگیرد:

1- از طریق آزمون ورودی دانشگاه جامع علمی- کاربردی (نظام ترمی):
پذیرش در نظام ترمی دانشگاه جامع علمی- کاربردی در سه مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ناپیوسته در دو سهمیه شاغل و آزاد و یک بار در سال (اوایل آذرماه) صورت می پذیرد. آزمون ورودی نیز در دی ماه همان سال برگزار می شود.
– دوره کاردانی: شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن دیپلم (چهار ساله نظام قدیم، سه ساله نظام جدید یا دیپلم نظام جدید فنی و حرفه ای یا کاردانش) است و داوطلب با هر نوع دیپلمی می تواند برای هر نوع رشته ای ثبت نام نماید. آزمون دوره های کاردانی علمی- کاربردی شامل آزمون عمومی برای داوطلبان آزاد و شاغل در گروه های آموزشی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر می باشد. این آزمون به منظور تشخیص میزان آمادگی داوطلبان در زمینه دروس عمومی و در حد کتب دوره سه ساله نظام جدید آموزش متوسط می باشد. مواد آزمون شامل زبان و ادبیات فارسی (ضریب 4)، فرهنگ و معارف اسلامی(ضریب 3)، زبان عربی (ضریب 2) و زبان انگلیسی (ضریب 2) می باشد. مبنای گزینش دانشجو در هریک از کدرشته های تحصیلی، براساس نمره کل حاصل از آزمون و نیز معدل کل دیپلم که اثر هر کدام پنجاه درصد می باشد و با توجه به صلاحیتهای عمومی داوطلبان و در دو سهمیه شاغل و آزاد و نیز اولویتهای بومی بودن و شاخه تحصیلی مرتبط و غیرمرتبط و سهمیه ایثارگران صورت می گیرد. پذیرفته شدگان در اواخر بهمن همزمان با شروع ترم دوم سال تحصیلی وارد دانشگاه می شوند.
– دوره کارشناسی پیوسته: شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن گواهینامه دوره پیش دانشگاهی و یا دیپلم نظام قدیم آموزش متوسطه (چهارساله و یا شش ساله نظری و هنرستان) است. آزمون دوره هـای کارشنـاسی پیوستـه علمی- کـاربـردی شـامـل الف- آزمون عمومی ب- آزمون پایه و ج- آزمون تخصصی می باشد. گزینش دانشجو در هریک از کدرشته ها براساس نمره کل آزمون و با توجه به صلاحیتهای عمومی داوطلبان و بر اساس مصوبات مربوط و به یکی از دو روش متمرکز و نیمه متمرکز انجام خواهد شد.
– دوره کارشناسی ناپیوسته: شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن شرایط زیر است:
1- داشتن مدرک کاردانی (فوق دیپلم) دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا داشتن مدرک کاردانی پیوسته آموزشکده های فنی و حرفه ای وزارت آموزش و پرورش است. این دسته از داوطلبان می توانند بر حسب ضوابط بدون در نظر گرفتن عنوان مدرک کاردانی یا فوق دیپلم خود و بر اساس علاقمندی به هر یک از رشته های تحصیلی در این آزمون ثبت نام و نسبت به انتخاب رشته مبادرت نمایند.
2- داشتن مدرک معادل کاردانی منوط به کسب حد نصاب لازم در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل کاردانی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد. این دسته از داوطلبان می توانند در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند و در صورت موفقیت در این آزمون لازم است کارنامه نتیجه آزمون جامع مدرک معادل خود را به همراه سایر مدارک لازم به مرکز آموزش محل قبولی ارایه نمایند.
3- دارندگان مدرک تحصیلی با ارزش بالاتر از کاردانی(فوق دیپلم) حق شرکت در این آزمون را ندارند. تبصره: دارندگان مدرک معادل کاردانی (معادل فوق دیپلم) مشمول ماده 27 آیین نامه آموزشی دوره های کاردانی و کارشناسی مصوب اسفند ماه 1369 شورای عالی برنامه ریزی سابق که براساس مصوبه جلسه 308 مورخ 12/9/1384 شورای عالی مذکور عنوان معادل از دانشنامه آنان حذف شده است می توانند در این آزمون شرکت نمایند.
4- داشتن شرایط اختصاصی اعلام شده توسط هریک از مراکز آموزشی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی-کاربردی که در دفترچه راهنمای آزمون درج می گردد.
5- پذیرفته شـدن در آزمـون ورودی: آزمون دوره هـای کـارشناسی ناپیوستـه علمی- کـاربردی شامل الف- آزمون عمومی ب- آزمون اختصاصی در حد سرفصل های مصوب دوره های جدید کاردانی می باشد. (دسترسی به سرفصلهای دروس مصوب از قسمت “برنامه درسی و مواد آزمون” سایت واحد استانی امکانپذیر می باشد).گزینش دانشجو در هر یک از کدرشته های تحصیلی براساس نمره کل اکتسابی و اولویت انتخاب رشته از بین داوطلبانی که حدنصاب نمره علمی لازم را کسب کرده اند و با توجه به صلاحیت های عمومی داوطلبان و براساس مصوبات مربوط و به یکی از دو روش متمرکز و نیمه متمرکز انجام خواهد شد.

2- دوره های کاردانی علمی- کاربردی پودمانی (نظام پودمانی):
پودمان تعدادی واحد درسی مربوط به یک تخصص یا مهارت است. “دوره کاردانی علمی- کاربردی پودمانی” از مجموعه پودمانهای عمومی، پودمانهای پایه، پودمانهای تخصصی و کارآموزی تشکیل می شود. جمع پودمانهای این دوره بین هشت تا دوازده پودمان، مشتمل بر 72 تا 75 واحد آموزشی و 1200 تا 2000 ساعت آموزشی است و دانشجو موظف است ظرف مدت 3 تا 6 سال آنها را بگذراند. ثبت نام این دوره ها دو نوبت در سال (شهریور و بهمن ماه) صورت می گیرد. متقاضیان می بایست در زمان مقرر با مراجعه به دفاتر پستی سراسر کشور، دفترچه های ثبت نام را دریافت نموده و به صورت اینترنتی از طریق پایگاه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس www.sanjesh.org نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. شرط ثبت نام در این دوره ها داشتن دیپلم (چهار ساله نظام قدیم، سه ساله نظام جدید یا دیپلم نظام جدید فنی و حرفه ای یا کاردانش) است و داوطلب با هر نوع دیپلمی می تواند برای هر نوع رشته ای ثبت نام نماید. پذیرش دوره های کاردانی علمی- کاربردی پودمانی در چهار گروه آموزشی اصلی صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ و هنر صورت می پذیرد و هر گروه آموزشی براساس ماهیت رشته های مندرج در آن از چند زیرگروه آموزشی مجزا تشکیل می شود. هر داوطلب براساس میزان علاقه مندی خود به رشته های تحصیلی و با توجه به شرایط اختصاصی هر یک از مراکز آموزشی منحصراً می تواند در یکی از چهار گروه آموزشی اصلی برابر ضوابط شرکت نماید. داوطلب آزاد پس از انتخاب گروه آموزشی مورد نظر مجاز به انتخاب حداکثر سی کدرشته تحصیلی برحسب علاقه در گروه آموزشی انتخابی خود می باشد. داوطلب شاغل پس از انتخاب گروه آموزشی و زیر گروه آموزشی صرفاً مجاز به انتخاب حداکثر سی کدرشته تحصیلی مرتبط با زمینه شغلی خود از زیرگروه آموزشی انتخابی خود می باشد. پذیرش در این دوره‌ها بر اساس معدل کل دیپلم و با توجه به اولویت‌های بومی و غیربومی، سهمیه شاغل، آزاد و ایثارگر و مرتبط بودن نوع دیپلم به رشته درخواستی انجام می‌شود. همچنین داوطلبان مرد می بایست دارای کارت پایان خدمت یا معافیت باشند لذا در این دوره ها معافیت تحصیلی برای آقایان صادر نمی شود. پس از بررسی درخواستها توسط سازمان سنجش آموزش کشور نتایج پذیرش اعلام می شود. پس از قبولی، چنانچه دانشجو همه پودمانهای دوره آموزشی پودمانی را طبق برنامه مصوب وزارت و براساس آیین نامه آموزشی پودمانی در مدت مجاز و با موفقیت بگذراند،‌ پس از توفیق در “آزمون جامع دوره کاردانی علمی- کاربردی پودمانی” (که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود) دانش آموخته آن دوره شناخته شده و موفق به دریافت مدرک کاردانی علمی- کاربردی در رشته ذیربط می گردد.

3- دوره کاردانی علمی- کاربردی پودمانی غیرحضوری مدیریت خانواده: پودمان تعدادی واحد درسی مربوط به یک تخصص یا مهارت است. ثبت نام این رشته دو نوبت در سال (شهریور و بهمن ماه) صورت می گیرد. داوطلبان پس از مطالعه دفترچه می‌بایست به سامانه ثبت‌نام اینترنتی دوره کاردانی پودمانی غیرحضوری مدیریت خانواده به آدرس http://reg.uast.ac.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام خود اقدام نمایند. یک ماه پس از ثبت نام داوطلب باید جهت اطلاع از ثبت نام قطعی خود دوباره به سایت مراجعه و از ثبت نام خود اطمینان حاصل کند سپس برای تهیه کتابها به واحد استانی مراجعه نماید. ضمناً دانشجویان دوره های قبلی مدیریت خانواده نیز همانند داوطلبان جدید باید هر بار دفترچه گرفته و ثبت نام کنند. این دوره شامل 16 پودمان (8 پودمان اجباری و 8 پودمان اختیاری) با رویکردهای مهارتی متنوع است که که دانشجو برای فارغ التحصیلی می بایست 11 پودمان شامل 8 پودمان اجباری و 3 پودمان اختیاری را با موفقیت بگذراند